rechten van migrantenkinderen _ staatloosheid

Boek over staatloosheid: Het meisje dat haar land verloor

Het Instituut voor Staatloosheid en Integratie (Insitute on Statelessness and Inclusion) is een Nederlandse organisatie. Hun missie is om een inclusieve samenleving te promoten door het recht op een nationaliteit te realiseren en te beschermen. Een van de manieren waarop het ISI dit doel bereikt, is door kinderen te laten weten wat hun rechten zijn. Dit doet de organisatie onder andere met het boek ‘Het Meisje dat Haar Land Verloor’. Amal de Chickera is een van de oprichters van ISI. Hij schreef dit boek samen met Deirdre Brennan, promovenda op het gebied van staatloosheid en nationaliteit.

 

Verhaal staatloosheid: Neha uit Nepal

Wil jij meer leren over staatloze kinderen en wat voor gevolgen dit voor hun heeft? Lees dan het verhaal van Neha, een staatloos meisje uit Nepal. Ze spreekt Nepalees, ziet er Nepalees uit en voelt zich Nepalees. Waarom is ze dat dan niet? Op haar tocht trekt Neha door verschillende landen, van de Dominicaanse republiek tot Maleisië. Daar vertellen andere kinderen hoe het met hun nationaliteit is gesteld.

In het hele boek zijn kindvriendelijke teksten en toegankelijke afbeeldingen te vinden. Maar er staan ook opdrachten, vragen en informatieve foto’s in. Dit maakt het boek niet alleen leuk, maar ook nog eens heel leerzaam. Op deze wijze hoopt ISI dan ook kinderen van over de hele wereld te leren wat hun rechten zijn, als het gaat over nationaliteit.

 

VN-Kinderrechtenverdrag

Volgens artikel 7 van het VN-Kinderrechtenverdrag heeft ieder kind vanaf zijn geboorte recht op een naam, een nationaliteit en het recht om geregistreerd te worden. Kinderen die staatloos zijn kunnen hun rechten minder goed uitoefenen. Dit levert een hoop problemen op, ook voor volwassenen. Zo kun je bijvoorbeeld geen opleiding volgen, niet werken en niet trouwen.

Meer weten? Kijk eens op de website van het Institute on Statelessness and Inclusion.

 

 

 

 

 

Van leerplicht naar leerrecht

Van leerplicht naar leerrecht

In het schooljaar 2022/2023 kregen naar schatting 279.000 kinderen geen passend onderwijs, waardoor zij als potentiële thuiszitters worden beschouwd, aldus een rapport van Oudervereniging Balans. Thuiszitters vormen een signaal van diepgaande problemen in het onderwijs en maken duidelijk dat het systeem tekortschiet. Oudervereniging Balans en de Kinderombudsman pleiten daarom voor…

Lees meer

Geef prioriteit aan het uitvoeren van de aanbevelingen van het VN-Kinderrechtencomité met betrekking tot asiel en migratie

Geef prioriteit aan het uitvoeren van de aanbevelingen van het VN-Kinderrechtencomité met betrekking tot asiel en migratie

In aanloop naar het debat over het asiel- en vreemdelingenbeleid op 19 december doet het Kinderrechtencollectief een dringend beroep op minister Faber van Asiel & Migratie om de aanbevelingen van het VN-Kinderrechtencomité als leidraad te nemen voor het asielbeleid en de uitvoering daarvan. Zorgen bij het VN-Kinderrechtencomité Het Comité uit…

Lees meer

Marc Dullaert over de jeugdzorg: “Er is lef nodig om het systeem te veranderen”

Marc Dullaert over de jeugdzorg: “Er is lef nodig om het systeem te veranderen”

In JN Magazine van Jeugdzorg Nederland wordt Marc Dullaert, voorzitter van het Kinderrechtencollectief, geïnterviewd over de rechten van kinderen in de jeugdzorg. Hij maakt zich zorgen over de participatie van kinderen en hun rechten. De stem van kinderen wordt onvoldoende gehoord in beleid dat hen aangaat. Volgens Dullaert ligt dat…

Lees meer

This site is registered on Toolset.com as a development site.